torsdag, april 20, 2006

Insänt:

Jag blev allvarligt biten som 10-åring av en hund, och har vid flera tillfällen efter det sett flera av just den hundrasen betett sig aggressivt.

Senare i livet blev även min hundvalp svårt biten av en hund av samma ras. Av detta blev han aggressiv var gång han såg en hund med likartat utseende. Han blev så svårhanterlig att jag blev tvungen att avliva honom efter han skadat andra hundar.

Vad var det då för hundras som förstörde min hund och ärrade mig för livet?

Jo, Sveriges populäraste hund; Schäfer. Dags för schäferförbud?

Och vad var min hund för ras som med lätthet spöade hundar i +30-kilosklassen.

Jo, "skodahunden" Labrador. Dags för Labradorförbud?

Med tanke på detta så är det pinsamt att läsa hur hundokunniga människor skriker på förbud mot vissa raser. För vem som helst kan på kort tid avla fram aggressiva och olämpliga hundar från nästan vilken hundras som finns.

Alltså inte bara raser som Dobermann, Rottweiler eller Bullterrier.

Det är därför hundägarna och inte hundrasen som måste åläggas ansvaret för bra hundhållning. Och där måste lagarna skärpas.

Då det oftast är samma typer som missbrukar vapen som hundar så ser jag till sist en liknelse.
Om vissa hundraser ska ta allt ansvar så kan vi lika gärna börja att hålla skjutvapnen ansvariga när någon person gör något missdåd med dem.

Samma dumma logik.

2 kommentarer:

Blogger halfbreed sa...

Jo så sant så. Och vilken idiot som helst får skaffa barn. Men inte denna idiot.

20 april, 2006 15:03  
Anonymous Anonym sa...

Dela in hundarna i 6-7 olika klasser, från jättesnäll till jättefarlig. Och inför tvång på att man måste ha sin hund försäkrad, ska man ha en jättefarlig hund så är premien svindyr. Smakar det så kostar det.

Det borde även vara dödsstraff på att inte plocka upp skiten efter hundarna.

22 april, 2006 10:55  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida